Makaron dla dzieci

Syrop klonowy: smak i zdrowie

Produkty zbożowe w diecie dzieci

Według Instytutu Żywności i Żywienia wzrasta liczba dzieci, które cierpią z powodu nadwagi i otyłości lub niedowagi i niedoborów witamin oraz składników mineralnych. Stany takie mają negatywny wpływ na rozwijający się organizm zwiększając ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych i niepełnosprawności. Jaką rolę w diecie dziecka pełnią produkty zbożowe? Jak je podawać, aby twoja pociecha cieszyła się pełnią zdrowia?

Niezbędne zboża

Produkty zbożowe, tuż po warzywach i owocach, są najważniejszym elementem zróżnicowanej diety. Zajmują drugie piętro Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży opublikowanej w 2019 roku. Zboża dostarczają węglowodanów złożonych, są więc doskonałym źródłem energii tak potrzebnej rosnącemu i rozwijającemu się organizmowi. Zawierają niewielkie ilości białka i tłuszczu. Są bogate w witaminy z grupy B oraz składniki mineralne takie jak magnez, cynk, żelazo. Są także cennym źródłem błonnika pokarmowego.

Tylko odpowiednia podaż artykułów zbożowych umożliwi prawidłową pracę układu nerwowego dziecka. Bez tego, nie będzie ono w stanie skoncentrować się na nauce. Produkty te wspomagają pracę układu pokarmowego, tym samym ułatwiają utrzymanie prawidłowej masy ciała i zapobiegają chorobom. Wspierając rozwój fizyczny, korzystnie wpływają na samopoczucie ludzi młodych.

Czytaj skład

Półki sklepowe uginają się od różnego rodzaju artykułów zbożowych. Chleby, makarony, kasze, płatki śniadaniowe oferowane są przez wiele firm. Warto zwracać uwagę na skład wybranego produktu. Ciemne pieczywo nie koniecznie musi być razowe. Znaczna część płatków śniadaniowych, szczególnie tych kierowanych stricte do dzieci, może zawierać cukier lub sól. Są to dodatki zbędne, które w codziennej diecie powinny być ograniczane, szczególnie jeśli mają być podane dziecku poniżej 2 roku życia.

Robiąc zakupy szukaj przede wszystkim produktów pełnoziarnistych. Wśród makaronów możesz wybierać te pełnoziarniste pszenne, gryczane, żytnie. Postaraj się w codzienne menu zawrzeć także naturalne płatki zbożowe – owsiane, jęczmienne, jaglane, orkiszowe. Zwykle kupowany chleb pszenny zmień od czasu do czasu na graham lub ciemne bułki. Tak wprowadzone drobne zmiany będą miały pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich domowników.

Jeśli twoja pociecha nie chce się przekonać do specyficznego smaku pełnoziarnistego makaronu możesz spróbować zaoferować mu specjalny makaron dla dzieci (https://www.bee.pl/9068-makarony). Ma on atrakcyjną formę literek lub zwierzątek. Dzięki temu dziecko na pewno zainteresuje się podanym daniem. Niektóre z takich produktów zawierają również dodatki warzyw – pomidora, szpinaku czy buraków. Komponowanie posiłków z udziałem makaronu i warzyw jest łatwe. Wspólne tworzenie własnego dania będzie fajnym pomysłem na spędzanie czasu i zachęci pociechę do skosztowania dania.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com